• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Ferratum - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Skilsmässa eller?

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 307
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
3 086
Mottagna reaktioner
1 967
Poäng
1 307
Såhär är situationen, jag och min fru är gifta.

Min fru har skulder på ca 1.5m hos kronofogden, vi har ansökt om skuldsanering för ca 2-3 veckor sedan.
Jag har en ok lön med ca 550.000kr/år och inga skulder

Vi har sökt bostadslån på ca 1,3 miljoner, handpenningen har vi. Banken berättade nu att vi inte kan få lån eftersom vi är gifta och då spelar det ingen roll om jag ansöker på egen hand heller.
Så länge vi är gifta så är det kört berättade banken, hade vi varit sambos bara och ogifta så skulle jag kunna söka på egen hand och få det beviljat, men inte nu.

Är det bara skilsmässa som gäller eller har någon annan varit med i liknande sits? Vi försökte förklara för banken att frun kan ha en stabil borgenär som medsökande men det spelade ingen roll.
Du måste skilja på ”vi”, ”jag” och ”hon”. Har ni båda sökt skuldsanering eller har hon sökt skuldsanering?
Har ni sökt bolån tillsammans? Då är det ju kört från början pga hennes skuldsits.
Har ni kontantinsats eller har du den? Om det är gemensamma pengar borde hon betala av på sina skulder.
Sök bolån helt själv om det ska fungera.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Vägentillbaka2024

Medlem
Poäng: 6
Blev medlem
5 Augusti 2024
Meddelanden
6
Mottagna reaktioner
2
Poäng
6
Du måste skilja på ”vi”, ”jag” och ”hon”. Har ni båda sökt skuldsanering eller har hon sökt skuldsanering?
Har ni sökt bolån tillsammans? Då är det ju kört från början pga hennes skuldsits.
Har ni kontantinsats eller har du den? Om det är gemensamma pengar borde hon betala av på sina skulder.
Sök bolån helt själv om det ska fungera.
Såhär:

hon har skulder, hon har sökt sanering själv.
Hon har inga tillgångar.

Vi sökte bolån tillsammans. Dumt jag vet.

banken sa att det inte kommer gå att söka bolån själv, alltså att jag söker pga jag är gift med en person som har anmärkningar och skulder…
 

Uppsala86

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
10 Mars 2024
Meddelanden
136
Mottagna reaktioner
78
Poäng
216
Såhär:

hon har skulder, hon har sökt sanering själv.
Hon har inga tillgångar.

Vi sökte bolån tillsammans. Dumt jag vet.

banken sa att det inte kommer gå att söka bolån själv, alltså att jag söker pga jag är gift med en person som har anmärkningar och skulder…
Så all egendom står på dig, alla sparade pengar etc etc

Kan väl iofs tycka att det blir lite konstigt om ena parten söker skuldsanering samtidigt som den andra är påväg att försöka köpa bostad. Då finns det ju uppenbarligen kapital i hushållet.

Väl kanske lite oklart vad som kan hända under/efter eventuell sanering om det framkommer om ni skiljer er för att kunna köpa bostad. För nåt säger mig att ni sen kommer gifta er igen när det är "fritt fram" igen.

Kanske bästa är att som familj ta er igenom ev skuldsanering för frun och sedan skaffa bostad tillsammans om/när eventuell sanering gjorts.
 

Athena

Kunnig medlem
Poäng: 337
Blev medlem
29 Januari 2023
Meddelanden
242
Mottagna reaktioner
172
Poäng
337
Handpenningen är en gåva (lån som betalas någon gång i framtiden) av en familjemedlem.

frun har haft löneutmätning i 12 månader men blev ändå med i ansökan för bolån, säkert dumt men så är det.

tror du det påverkar hennes ansökan till skuldsanering ändå?
Ja det tror jag för kronofogden kommer se att banken tagit en kreditupplysning på din fru för att ta ett lån. Att försöka ta ett bolån när man är rejält skuldsatt och söker skuldsanering kommer nog leda till avslag.

Att dra på sig nya lån och skulder när man skickat en ansökan om skuldsanering innebär allt som oftast avslag.
 

Trias

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
25 Oktober 2016
Meddelanden
1 666
Mottagna reaktioner
1 045
Poäng
867
Ja det tror jag för kronofogden kommer se att banken tagit en kreditupplysning på din fru för att ta ett lån. Att försöka ta ett bolån när man är rejält skuldsatt och söker skuldsanering kommer nog leda till avslag.

Att dra på sig nya lån och skulder när man skickat en ansökan om skuldsanering innebär allt som oftast avslag.
KFM tar väl ingen kreditupplysning för att kontrollera hur aktiv någon varit med kreditupplysningar. Illa hade det varit om bolånet beviljats. Men nu nekades det.
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Ni får skilja er. Du köper bostad om du kan själv köpa och hon söker skuldsanering. Hon kommer inte kunna betala skulder så skuldsanering är trolig. Du kan inte köpa bostad med henne men du kan göra det själv troligen. Allt annat är sagor och overkliga önskemål
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Jag tror att det handlar om det juridiska om ni är gifta och du skulle gå bort då står frun som ansvarig för betalningen av lånet och med den stora skuldbördan så drar banken öronen åt sig.
 

Ister

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Februari 2021
Meddelanden
919
Mottagna reaktioner
417
Poäng
537
Jag tror att det handlar om det juridiska om ni är gifta och du skulle gå bort då står frun som ansvarig för betalningen av lånet och med den stora skuldbördan så drar banken öronen åt sig.
Då ärver frun skulderna i detta fallet?
 

Bud

V.I.P
Poäng: 246
Blev medlem
25 Februari 2024
Meddelanden
329
Mottagna reaktioner
87
Poäng
246
Hon kan inte ärva skulderna men allt som han äger skulle säljas för att betala av skulderna
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp